مراسم حضور خلوت انس، ویژه دانشجویان بین‌الملل دانشگاههای تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ مراسم حضور خلوت انس، ویژه دانشجویان بین‌الملل دانشگاه های تهران، به همت معاونت بین‌الملل دانشگاه و با اجرای دانشجویان افغانستانی، بنگلادشی و نیجریه ای در پردیس سیدخندان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در روز دوشنبه مورخ 13 آذرماه 1402 با حضور دکتر سلمان پور معاون سازمان امور دانشجویان و رئیس دانشگاه و جمعی از دانشجویان ایرانی و خارجی دانشگاههای تهران برگزار گردید.

در ابتدای مراسم دکتر شاهانی رئیس دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم بابت حضور دانشجویان و میهمانان و همینطور دکتر سلمان پور معاون سازمان امور دانشجویان، با اشاره به آیه ای از سوره مبارکه محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله گفت: اگر خدا را یاری کنید خدا هم شما را یاری میکند، آیا به این اندیشیده‌اید که بندگان حقیر چطور میتوانند خدا را یاری کنند؟

امام صادق علیه‌السلام میفرمایند: هرجا خدا آیه ای دارد که محال است در آنجا منظور ولی خداست، اینجا منطور این آیه ولی خداست، ولی خدا الان کیست؟ حضرت صاحب الزمان علیه‌السلام

شاهانی با یاد کرد امام راحل گفت: امام خمینی (ره) این ایده را با تنویر ولایت فقیه تئوریزه کرد، بنابراین الان منظور رهبر انقلاب است به عنوان نایب امام عصر علیه‌السلام...

رئیس دانشگاه با اشاره به جریان ابتدای انقلاب و برنامه های امام راحل، در مورد اتفاقات اخیر غزه و طوفان الاقصی گفت: این جریانات اقتدار و قدرت نظام اسلامی را نشان داد و به عملیات قهرمانانه طوفان‌الاقصی اشاره کرد.

او در مورد دشمن‌ صهیونیستی گفت: این رژیم غاصب با حمایت غرب همچنان در حال کشتار و جنایت است، اما به هر حال اتفاقات اخیر دستاوردهای بزرگی برای اسلام داشت، یکی از آن همین آیه شریفه بود که به آن اشاره کردم.

دکتر شاهانی در ادامه گفت: همه ما مسلمانان فرهنگ مشترک داریم، مهمترین اشتراک فرهنگی ما اسلام و قرآن عظیم است و ما می دانیم که آینده روشن است و ان‌شاءالله با فرج حضرت صاحب الزمان علیه‌السلام این روشنایی را شاهد باشیم.

وی گفت: یکی دیگر از اشتراکات ما فرهنگی است و ادامه داد: مرزهای جغرافیایی نباید مرز بین قلوب و دلها باشد، مرزها مرز بین اسلام و کفر است، مواظب باشید که دشمنان بین دلهای ما مرزکشی نکنند.

در پایان شاهانی با خواندن چند بیت شعر از دانشمند بزرگ‌ ایرانی-لبنانی، شیخ بهایی استغاثه‌ای به درگاه امام عصر کرد و برای فرج حضرتش دعا نمود:

تا کی به تمنای وصال تو یگانه

اشکم‌ رود از هر مژه چون سیل روانه

خواهد به سر آید، شب هجران تو یا نه

ای تیر غمت را دل عشاق نشانه

جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه

در ادامه دکتر سلمان پور معاون سازمان امور دانشجویان ایراد سخنرانی کرد و گفت: بُعد عبادی و خداپسندانه این جلسات بیش از بُعد فرهنگی و علمی آن به نظر میرسد. این یک نوع ارتباط، اختلاط، همدلی و همبستگی بین کسانی است که به تعبیر دکتر شاهانی انصارالله هستند.

ایشان با اشاره به آیه‌ای دیگر در تایید کلام دکتر شاهانی گفت: خداوند متعال میفرمایند "ای مومنین انصارالله باشید آن طور که حضرت عیسی گفت که چه کسی در راه خدا یار من است" این به معنای این است که یاری خدا یعنی یاری ولی خدا، "سپس اصحاب خاص عیسی علیه‌السلام گفتند: ما انصارالله هستیم."

 

سلمان پور ادامه داد: ما یک میلیارد و هفتصد هزار مسلمان داریم و بیش از 3 میلیارد مسیحی، وقتی حضرت عیسی علیه‌السلام به معراج رفتند تعداد معدودی یاور داشتند، اما همان تعداد معدود باعث شدند الان این همه مسیحی در دنیا باشد.

وی افزود: اما یک حاشیه بزنم اگر دین اسلام نبود مسیحیت هم نبود، چرا که یهودیها اجازه نمیدادند که مسیحیت پیشرفت کند و به بقا ادامه دهد، و به حضرت عیسی و مسیحیت تهمت میزدند، اما پیامبر آمد و این تهمت‌ها و شبهه‌ها را مرتفع کرد. سلمان پور در نتیجه گیری کلام خود گفت: باید بدانیم که نباید نگاه قلت کنیم، گاهی مواقع افراد قلیل اگر پای کار باشند و یاور خدا باشند میتوانند موجب چرخش عظیم تاریخی شوند.

ایشان پیرو صحبت دکتر شاهانی در مورد غزه نیز گفت: دانشجویان بین الملل یک رسالت سنگین دارند، ما نباید از قصه غزه براحتی بگذریم، آنچه که در غزه میگذرد اوج ظهور دو تمدن است، منتهی‌الیه تمدن رو به افول غرب در یک طرف و طلیعه های ظهور تمدن جدید در طرف دیگر قرار دارد.

معاون سازمان امور دانشجویان با اشاره به کلام مقام معظم رهبری که بیش از 10 سال است که به چرخش عظیم تاریخی اشاره فرموده‌اند گفت: ما در حال یک مبارزه تمدنی هستیم، ما باید تکلیف را روشن کنیم که کدام سو هستیم، به تعبیر جدید آقا، یک تمدن (پلید) سالها خود را قالب کرده تا سایر فرهنگ ها را از بین ببرد، لذا این تمدن (سیاه) در حال افول و سقوط است و یک تمدن جدید و روشن در حال ظهور و احیا است، پس‌ رهبر به تمدن نوین اسلامی آن را تعبیر میکند. دلیلش هم‌ روشن است، فطرت را نمیتوانند از بین ببرند. تمدن تحمیلی و شهوت بنیان است که دیر یا زود سقوط میکند.

دکتر سلمان پور شاخصه‌های تمدن رو به افول را اینطور بیان کرد:

- انسان ستیزی اما با پوشش انسان مداری

- زن ستیزی و خانواده ستیزی تحت عنوان حقوق زن و فمنیسم

- فرهنگ ستیز و مرز ستیز و برای فرهنگ‌ها ارزش قائل نمیشود، زبان و لباس و... را باید ریشه کن کند.

- علم را ابزاری برای نیل به قدرت و شهوت تلقی میکند.

اما نگاه تمدن نوین اسلامی کاملاً برعکس و متضاد آن فرهنگ(پلید) رو به افول است، چرا که این فرهنگ روشن برخواسته از فطرت‌هاست. آنها دنبال این هستند که زیست انسانی را تبدیل به زیست حیوانی کنند. آنچه که در غزه میگذرد انتهای این تمدن رو به سقوط است.

معاون سازمان اجور دانشجویان سخنان خود را با یک سوال به پایان برد: دانشجویان بین الملل در این سقوط و ظهور تمدنها چه نقشی دارند؟ شما میتوانید این سرعت تغییر و تبدیل را به جلو بیاندازید.

 
 

در ادامه مراسم دکتر سید حجت الحق حسینی به ایراد سخنرانی پرداخت و به موضوع زبان فارسی و تعلقات فرهنگی در شبه قاره پرداخت و گفت: ما با فرهنگ تعلق پیدا می کنیم و نه با دانش

 

وی با معرفی کتاب فهرست نگاری های غزه و اقدام به ترجمه آن به زبان های فارسی، فرانسوی، عربی و چند زبان دیگر اشاره نمود.

گفتنی است، در این مراسم گروههایی از دانشجویان افغانستانی، بنگلادشی و نیجریه‌ای به اجرای برنامه و معرفی کشورهای خود پرداختند.

 
 
 
 

تاریخ:
1402/09/13
تعداد بازدید:
2040
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:5
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.