مراسم تجلیل از برگزیدگان مهندسی کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سالهای 1400 و 1401 برگزار شد

"دکتر عرفان صلاحی‌نژاد" دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیر طوسی و پژوهشگر جوان برجسته در رشته مهندسی مواد، توسط فرهنگستان علوم در سال 1401به عنوان پژوهشگر جوان برجسته کشور انتخاب شد.

هفدهمین و هجدهمین دوره مراسم گرامیداشت روز مهندسی و تجلیل از استادان برجسته مهندسی، مهندسان برجسته و پژوهشگران جوان برجسته مهندسی کشور؛ منتخب فرهنگستان علوم ایران در سالهای 1400 و 1401، صبح پنجشنبه 4 اسفند 1401 در آستانه روز مهندسی و روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، به همت گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم در محل کوشک باغ‌ هنر برگزار شد.

در این مراسم آقایان دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر جعفر توفیقی رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، دکتر رضا فرجی دانا دبیر فرهنگستان علوم، دکتر علی‌اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم‌مقام رئیس فرهنگستان علوم و بیش از 150 تن از اعضای پیوسته و وابسته و همکاران مدعو فرهنگستان علوم، مسئولان و استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاهها، برگزیدگان مهندسی کشور در ادوار مختلف و خانواده های برگزیدگان حضور داشتند.

فرهنگستان‌ها نقش اتاق‌فکر دولت‌ها را دارند

دکتر جعفر توفیقی رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم ضمن تبریک به منتخبان فرهنگستان علوم در سالهای 1400 و 1401 گفت: فرهنگستان‌های علوم در دنیا یک وظیفه بسیار مهم دارند که به عنوان اتاق فکر دولت‌ها عمل می‌کنند. ایشان افزود: در فرهنگستان علوم ما ابرچالش‌ها را شناسایی می‌کنیم و با شبکه‌ای از نخبگان کشور چالش‌ها را ارزیابی کرده و سپس پیشنهادهایی را به قانونگذاران و دولتمردان ارائه می‌کنیم تا کشور در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم بیان کرد: فرهنگستان علوم از بدو تأسیس تاکنون این تلاش‌ها را به صورت مستمر انجام داده و با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارد تلاش می‌کند کشور را در مسیر بهتری قرار بدهد. در این مسیر اتاق‌های فکر هم شکل داده تا بتواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد. دکتر توفیقی گفت: بخشی از اتاق فکر فرهنگستان علوم گروه علوم مهندسی است. گروه علوم مهندسی فرهنگستان تلاش کرده است چالش‌هایی که در حوزه صنعت، انرژی، آب، زلزله، فرونشست زمین و مسائل مربوط به محیط زیست و مسکن و ... وجود دارد را تجزیه و تحلیل کند و از طریق رئیس و دبیر فرهنگستان به دست مسئولان برساند.

پس از سخنان آقای دکتر توفیقی، کلیپی از برگزیدگان سال 1401 فرهنگستان علوم برای حضار به نمایش در آمد و در ادامه آقای دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم سخنرانی ایراد کرد.

دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم در این مراسم ضمن تبریک به منتخبان مهندسی فرهنگستان علوم و تشکر از گروه علوم مهندسی فرهنگستان و حاضران در این مجلس گرامی، اظهار داشت: مفتخرم که 32 سال عضو فرهنگستان بودم و از محضر دانشمندان استفاده کرده ام. فرهنگستان علوم با دانشگاه، مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. در دانشگاه، همه رشته‌های علمی وجود دارد که ممکن است در یک محوطه باشد ولی به گفته فیلسوف و ریاضیدان آلمانی اواخر قرن بیستم؛ دانشکده‌ها در یک محوطه هستند ولی اتم‌هایی جداگانه و بیگانه با هم‌اند. شاید این فیلسوف خواسته به عیبی اشاره کند که به آن شدت هم عیب نیست‌. نمی‌توان گفت دانش‌ها با هم ارتباط ندارند ولی این ارتباط و همکاری زیاد نیست. رئیس فرهنگستان علوم در ادامه خاطرنشان کرد: در فرهنگستان علوم اما کم و بیش این ارتباط حاصل می‌شود و این همراهی، همکاری، همدمی و دیالوگ بین دانشمندان پدید می‌آید. چرا که یکی از وظایف عمده فرهنگستان این است که راه علم و پیشرفت علم را ببیند و بهترین راه‌ها برای همکاری علمی بین دانشمندان و پژوهش‌های علمی را پیشنهاد کند؛ چرا که این یک امر ضروری برای کشور است.

در پایان مراسم از برگزیدگان تجلیل شد

در بخش پایانی مراسم با حضور آقایان دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر جعفر توفیقی، دکتر رضا فرجی دانا، دکتر علی اکبر صالحی، دکتر پرویز جبه‌دار مارالانی، دکتر سعید سهراب پور، دکتر حسن ظهور، دکتر محمود فتوحی فیروزآباد و دکتر حسن کریمی، جوایز برگزیدگان مهندسی کشور منتخب فرهنگستان علوم در سالهای 1400 و 1401 به آنان اهدا شد.

سپس از "دکتر عرفان صلاحی‌نژاد" دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیر طوسی و پژوهشگر جوان برجسته در رشته مهندسی مواد، به عنوان پژوهشگر جوان برجسته کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال 1401 تقدیر شد.

تاریخ:
1401/12/09
تعداد بازدید:
5404
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.