ابداع میراگر اصطکاکی تنظیم شونده
تکنیک های کنترل لرزه ای سازه ها عموما با اضافه کردن المان های جدید به سازه به منظور اتلاف انرژی ورودی به سازه در اثر زلزله همراه هستند. از جمله این المان ها می توان به میراگرهای اصطکاکی اشاره نمود که اتلاف انرژی در آنها به صورت اصطکاکی و با لغزش دو جسم یکپارچه بر روی هم انجام می شود.

مجری طرح : دکتر سید مسعود میرطاهری

اسامی همکاران : دکتر حمید رحمانی سامانی، مهندس امیرپیمان زندی

تکنیک­ های کنترل لرزه­ ای سازه ­ها عموما با اضافه کردن المان­ های جدید به سازه به منظور اتلاف انرژی ورودی به سازه در اثر زلزله همراه هستند. از جمله این المان ­ها می­توان به میراگرهای اصطکاکی اشاره نمود که اتلاف انرژی در آنها به صورت اصطکاکی و با لغزش دو جسم یکپارچه بر روی هم انجام می ­شود. میراگرهای اصطکاکی مرسوم شامل یک سطح تماس اصطکاک لغزشی و یک مکانیزم گیرداری که نیروی عمودی بر سطح اصطکاک را ایجاد می­ کند، است. در این پروژه یک میراگر اصطکاکی تنظیم شونده ارائه شده است که نیروی گیرداری در آن توسط فشار هیدرولیکی تنطیم می ­شود. این عملیات نه تنها هزینه ساخت دستگاه را به شدت پایین می ­آورد، بلکه امکان کنترل پاسخ سازه تحت بار زلزله را با تغییر نیروی گیرداری به وجود می­ آورد.
در شکل 1 قسمت ­های مختلف این میراگر نشان داده شده است.
 
 
 
 شکل 1: اجزاء مختلف میراگر اصطکاکی تنطیم شونده 
 
در طی این پروژه میراگر ابداع شده تحت آزمایش­ های متعددی قرار گرفته است. همچنین مطالعات عددی متعددی برای بهینه کردن پارامترهای هندسی آن صورت گرفته است. در شکل 2 نمونه آماده شده برای انجام آزمایش و همچنین مدل اجزاء محدودی مطابق با آن نشان داده شده است.
 
 
 
شکل 2: نمونه عددی و آزمایشگاهی میراگر
 
 
در شکل 3 منحنی هیسترزیس مدل عددی و آزمایشگاهی میراگر ارائه شده تحت یک فرکانس بارگذاری خاص نشان داده شده است. 
 
 
 
 شکل3: منحنی هیسترزیس مدل عددی و آزمایشگاهی
 
نتیجه گیری: 

در این پروژه یک میراگر نیمه ­فعال که میراگر اصطکاکی تنظیم شونده نام گذاری شده است، ابداع شده است. برخلاف سایر میراگرهای نیمه ­فعال، میراگر اصطکاکی تنظیم شونده به دلیل هزینه ساخت، نصب و نگهداری بسیار پایین، قابل کاربرد برای ساختمان ­ها است. از دیگر مزایای این میراگر برگشت­ پذیری بالای آن به حالت اولیه است. همچنین این میراگر تمامی استاندارد­های بین ­المللی مورد نیاز را دارا می ­باشد. همچنین این میراگر ثبت اختراع داخلی با تایید علمی شده است و مراحل ثبت اختراع بین ­المللی آن در حال پیگیری است. همچنین نتایج این پژوهش در مجله معتبر بین­ المللی چاپ شده است.

 
 
تاریخ:
1399/07/27
تعداد بازدید:
2983
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:10
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت